Rozvoj programového schématu a rozhlasových žánrů
Československou republiku zasáhla po
letech silného ekonomického růstu světová hospodářská krize. I přes to, a možná
i právě proto, patří třicátá léta k nejprogresivnějším letům rozvoje
rozhlasového vysílání. Radiojournal prochází fází sebeuvědomování, objevováním
svých vlastních možností a poznáváním svého vlivu a místa v rámci
Československého státu a Evropy. Na konci třicátých let se rozhlas stává
suverénní institucí, která si je vědoma své ceny a poslání.
Přes
názorové neshody uvnitř rozhlasu i tlakům zvnějšku, především politickým, se programová skladba rozvíjela
nezadržitelným tempem. Doposud se programové schéma skládalo především
z reprodukce, tento nepoměr se otáčí ve prospěch produkce rozhlasu a
pozice vlastní tvorby se postupně upevňuje. Programový vývoj třicátých let obsáhl cestu od divadelní hry v rozhlase
k rozhlasové hře, od demonstrace zvukového efektu k organickému
uplatnění zvuku v řádu rozhlasového díla. Nedílnou součástí vývoje a
silnou podporou byl i velký technický pokrok, který umožňoval nová řešení,
experimenty a stálé objevování a propojování starého s novým.
Nejlépe
tuto dobu můžeme vystihnout slovy Františka Kožíka: „Naučili jsme se rozlišovat mezi rozhlasem, který slouží jako dopravní
prostředek umění, a rozhlasem, který může sám umění vytvářet. (...) Mne
zajímala především ta funkce druhá. (...) Dvě byly hlavní zásady, které jsme si
uložili pro všechno vysílání: 1. Posluchač je většinou sám a co slyší, vnímá
niterně. 2. Rozhlas přichází do lidské intimity, ale mluví zároveň
k miliónům.“ Rozhlas dává tak příležitost novým formám a nelpí na
doposud akcentované umělecké tvorbě. Zvětšuje se podíl publicistiky, rozšiřuje
se nabídka oborů a narůstá pestrý výběr rozhlasových tvarů.
Třicátá
léta v rozhlase byla úrodnou půdou pro mladé talentované lidi, kteří
chtěli využít šance a potenciálu, který rozhlas nabízel. Vedle zkušeného
redaktora rozhlasové slovesnosti Miloše Kareše tak začíná v Praze působit
V. Werner, dále pak se formuje odvážná brněnská trojka L. Blatný, D. Chalupa a
F. Kožík, v Ostravě to byl. F. K. Zeman a J. Kolář. Oblasti rozhlasového
vzdělávání se vedle zkušeného Otakara Matouška věnoval V. Růt. Po boku
Jaroslava Hurta, historicky prvního zaměstnance ve funkci rozhlasového
režiséra, se prosadili v rozhlasové režii M. Jareš, V. Sommer, B. Hradil,
J. Vasmut a v Brně J. Bezdíček a K. B. Jirák, který zároveň zastával
pozici šéfa hudební rozhlasové části.
Důležitým
mezníkem a impulsem pro vývoj programového schématu a žánrů bylo působení
brněnské rozhlasové avantgardy. Ta položila základy jak rozhlasové režii,
tak i rozhlasovému pásmu. Zatímco režie v rozhlase ve dvacátých
letech byla neustále svázána s uměleckou představou divadelní režie, režie
v rozhlase třicátých let se začala formovat ve svébytný obor, který už
můžeme nazývat rozhlasovou režií. Mladá generace rozhlasových režisérů začala
chápat rozdíl mezi divadelní hrou a hrou v rozhlase. Učili se možnostem a specifickým požadavkům
při práci v rozhlasovém studiu, s mikrofonem či mixážním pultem. Rozhlas objevil krásu lidského hlasu,
objevil však také neúprosně nedostatky,
nepřesnosti a nečistotu lidského mluvy. Jediný, kdo dovedl tyto nedostatky
rozpoznat a odstranit, byl rozhlasový režisér. Že se rozhlas definitivně
vymanil z pout divadelní zvyků a interpretací, dokázal v rozhlasovém eposu Františka Kožíka nazvaném Cristobal Colón režisér Josef Bezdíček, zakladatel rozhlasové
režie. Radiojournal se tak postupně stává významných producentem rozhlasových
děl.
Zatímco
v rozhlase bylo vše v prudkém rozvoji a silné expanzi, oblast žurnalistky
a její zpravodajství byly naopak ve stagnaci.
Umocňoval to i fakt, že do roku 1945
nemělo rozhlasové zpravodajství svou vlastní redakci. Zpravodajství
Radiojournalu působilo pod ČTK a tím pádem i vlivem politiky tiskového odboru
prezidia ministerské rady. Tato situace měla za důsledek neutichající kritiku
proti konzervativnosti vysílání, nedostatku života v obsahu a nedostatečnou funkci jako zdroje informací z veřejného
a politického dění. Největší vlnu kritiky si zpravodajství vysloužilo za svou
neutralitu. V době, kdy Evropa čelila postupné ztrátě demokracie a musela
bojovat o její existenci, se od rozhlasu očekávalo, že vystoupí ze stínu
neutrality a podpoří boj o demokracii. Nejsilnější stránkou zpravodajství tak
byly sportovní reportáže Josefa Laufera, který nastavil reportérskou laťku
hodně vysoko. Posluchačská veřejnost si však přála, aby se zkušeností ze
sportovního zpravodajství využilo i v dalších oblastech a tématech.
Reportéři se začínají pokoušet o aktualizaci zpravodajského vysílání. Hledají
zajímavá témata a způsob jejich podání, učí se za pochodu reportážním
zákonitostem. Svou připravenost a průnik do pravidel reportáží měli možnost ukázat
v pětihodinové reportáži z pohřbu T. G. Masaryka 21. září 1937. Postavení
rozhlasových reportáží a jejich aktuálního sdělení posílilo na významu a staly
se nedílnou součástí programového schématu a veřejného posluchačského života.
Žádné komentáře:
Okomentovat